
De klant:
De bureau’s
Mijn rol:
De briefing:
BNNVARA
Natwerk
Teamleider merk & marketing
Ontwikkel een opvallende, disruptieve campagne voor BNNVARA om misstanden op de woningmarkt op de agenda te zetten.
De uitkomst:
BNNVARA strijdt als omroep voor een eerlijke, gelijkwaardige en rechtvaardige samenleving. Het bewijs hiervoor is iedere dag te zien en horen op RTV, online en podcasts. Maar in 2022 wilde BNNVARA een stapje verder. Na een merkcampagne in 2020 die het verhaal en de missie van BNNVARA vertelde, was het tijd voor de volgende stap in merkbouwen. BNNVARA wilde laten zien dat ze niet alleen talk-talk-talk is, maar ook acties durft te verbinden aan haar missie.
De briefing aan het Merk & Marketingteam onder mijn leiding, en Natwerk als bureau was dan ook: waar kan BNNVARA een concreet verschil maken voor een jonge doelgroep. Welk urgent topic past daarbij dat meer verdient dan alleen ‘agenderen’ met journalistieke programma’s? We kwamen uit bij een super urgent en relevant probleem: de woningmarkt. Want hoewel niemand huizen uit een hoge hoed kan toveren, ontdekten we al snel dat jonge huurder op de sociale woningmarkt, oftewel kamers en specifieke zelfstandige woningen, op grote schaal worden uitgeknepen door huisbazen. Die overtreden namelijk moedwillig of onbewust het wettelijk bepaalde puntensysteem. Tijd voor actie dus!
Samen met Natwerk ontwikkelden we een uitgebreide 360 campagne met als startschot een opvallende pop-up protestcamping ‘Camping De Huur Is Te Duur’ die in Rotterdam neerstreek en online de lancering van een toegankelijke huurcheck, waar je snel kan zien of je niet veel betaald.
Het doel:
Het probleem op de kaart zetten
Jongeren bewust maken van hun rechten, en naar de juiste informatie te leiden
En last but not least bouwen aan de reputatie van BNNVARA als activistisch mediamerk dat zelf ook de handen uit de mouwen wil steken.
Campagne assets
De centrale call to action in alle (betaalde) middelen was ‘Doe de huurcheck’. Door de doelgroep naar ons platform te leiden, wilden we ze helpen met meer inzicht in hun situatie en rechten als huurder. Daarmee publiceerden we dus ook een rijk palet aan Help content, zoals explainers, artikelen en doorverwijzingen naar partners.



